1978, olej na dreve s vloženým trojrozmerným objektom, autorský rám, 22x41 cm, signované vpravo dole ,,V. K. 1978"
Ponúkané dielo Fašiangy – Prítomnosť smrtky je unikátnym spojením všetkých tendencií Kompánkovej sochárskej i maliarskej tvorby 70. rokov. Vložená soška Smrtky nie je neoddeliteľnou súčasťou diela. Naopak ňou Kompánek diváka vyzýva k dotyku a hre, vďaka čomu sa Smrtka môže stať i samostatným sochárskym dielom.
Už na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov nastáva u Kompánka nový posun v oblasti motívu. Naplno sa zameriava na motívy zvierat či postáv a masiek ľudových fašiangov, pričom po prvý raz ich spracúva aj do podoby drobných sošiek – hračiek.
Vladimír Kompánek vytváraním týchto hračiek – „sošiek do ruky“ nabúral stereotypné, čisto zrakové vnímanie sochy ako umeleckého diela. Uvedomil si, že socha môže byť i malou, drobnou vecou, ktorú možno mať pri sebe, s ktorou sa možno hrať a dotýkať sa jej, čím kládol zmysel hmatu pri vnímaní umeleckého diela na rovnocennú úroveň so zrakom či sluchom.
V čase keď sa Kompánek odklonil od tvorby monumentálnych skulptúr v charakteristickom „čistom obryse“ a začali prevažovať drobné sošky a hračky, objavila sa i nová farebnosť – žiarivé odtiene bielej, červenej či belasej. Od roku 1972 sa stupňuje i jeho maliarska aktivita, v ktorej prevládajú poľné pracovné motívy a fašiangové sprievody.