1989, kombinovaná technika na plátne, 60,5x80 cm, značené na zadnej stane ,,I. Csudai 1989"
Ivan Csudai patrí medzi kľúčových predstaviteľov slovenskej maliarskej postmoderny, ktorí nastúpili na scénu v polovici 80. rokov. Spolu s jeho generačnými kolegami (S. Bubán, S. Ilavksý, L. Teren, D. Brunovský, S. Černý a ďalší) bývajú označovaní i ako „generácia 80“.
Dielo Ryby z roku 1989 je reprezentatívnou ukážkou Csudaiovej rannej tvorby, kedy maliar experimentoval s reliéfnou farebnou hmotou, často konfrontovanou s pieskom. Expresívne vrstvenie raz pastóznych, inokedy zrnitých nánosov farby v prospech výrazovej hĺbky sa v tomto období stalo jeho charakteristickým znakom. Ploche s prevažne monochrómnym pozadím dominujú minimalizované, figuratívne a symbolicky ponímané motívy často redukované na znak.
Csudaiova raná tvorba je inšpirovaná expresívnou maľbou a abstrakciou, kde autor narába s mystickými, animistickými, živočíšnymi a religióznymi výjavmi prelínajúcimi sa s pocitmi nadšenia zo života, fascináciou silou prírody a neobmedzenosťou fantázie. Pri nachádzaní umeleckej identity pomáhal Csudaiovi na začiatku dialóg nielen s kolegami maliarmi, ale aj s dielami starých majstrov, ktoré mal možnosť detailne spoznať počas štúdia reštaurovania. So svojimi generačnými spolupútnikmi v rámci vtedajších možností zároveň sledoval i aktuálne dianie vo výtvarnom, hudobnom a literárnom svete na Západe. Postmodernú estetiku individuálne rozvinul v obrazoch, ktorých ikonografia vychádza z hlbších filozofických prienikov a subjektívnych pocitov. S tým súvisí ich symbolická reč odrážajúca psychologické stránky, erotické napätie, tajomnosť i nejednoznačnosť.
Ivan Csudai má na konte vyše 70 autorských a viac než 200 skupinových výstav doma i v zahraničí. Jeho diela sú zastúpené v približne 20 verejných zbierkach. Je účastníkom viacerých sympózií a študijných pobytov, ako aj laureátom niekoľkých cien.