Umenie a biznis

VÝSTAVA - ALEX MLYNÁRČIK - STOPY
VÝSTAVA - ALEX MLYNÁRČIK - STOPY

Rozsiahla výstava Alexa Mlynárčika „Stopy“ v Galérii mesta Bratislavy prebieha od 11. septembra do 9. novembra 2014. Celkovo je predstavených cca 96 diel a projektov. Táto výstava je jedným z najvýznamnejších projektov roku 2014 nielen pre odbornú ale i laickú verejnosť.Spoluorganizátormi výstavy a vydanej publikácie sú Vydavateľstvo Slovart a Vydavateľstvo Krása.Kurátorom výstavy je Ivan Jančár.
Alex Mlynárčik bol v roku 1951 (ako 16-ročný) zadržaný v Rakúsku za ilegálne opustenie Československa, odsúdený a väznený, neskôr pracoval ako maliar a natierač, aranžér a fotograf. V rokoch 1959 – 1965 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Milly a prof. Matejka) a na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Sychra), v rokoch 1965 – 1967 pôsobil ako asistent na VŠVU v Bratislave. Postupne začal umeleckú tvorbu realizovať v zahraničí, najmä v Paríži, publikoval manifesty a teoretické state. Získal štipendium vo Ford Foundation (1972) a Guggenheim Foundation (1986). V roku 1968 odmietol ponuku žiť a tvoriť vo Francúzsku a toto rozhodnutie nezmenil až do roku 1989.
V roku 1972 bol vylúčený zo Slovenského zväzu výtvarných umelcov, Mlynárčik bol explicitne považovaný za propagátora „myšlienok buržoázneho západného umenia“. V rokoch 1990 – 1991 Mlynárčik pôsobil ako riaditeľ Galérie umení v Žiline.
Alex Mlynárčik je jeden z mála slovenských výtvarníkov, ktorým sa podarilo zasiahnuť aj do vývoja západoeurópskeho výtvarného umenia. Umelecky i osobnostne určujúce sa pre neho stalo stretnutie s najvýznamnejším francúzskym výtvarným kritikom Pierrom Restanym, ktorý o Mlynárčikovi napísal i monografiu. Práve on definoval teóriu Nového realizmu a založil rovnomennú skupinu (1960 – 1964), podľa ktorej všedné, obyčajné veci a skutočnosti vstupovali do výtvarného diela. A. Mlynárčik sa stal protagonistom „slovenskej línie“ Nového realizmu (Chalupecký), ktorý si vybral dve základné myšlienky – privlastnenie reality a reakciu publika. V prvej polovici 60-tych rokov bol A. Mlynárčik ovplyvnený tvorbou M. Medka a mal blízko k abstrakcii (informelu). V tejto línii vytváral cykly pozlátených reliéfov, ktoré nazýval Epitafy alebo Relikviáre. Neskoršie diela s názvami Permanentné manifestácie, v podobe dotvorených ready-made torz figurín ženských tiel, už predstavovali Mlynárčikov príklon k Novému realizmu.
Viaceré jeho diela vznikli v spolupráci práve s Pierrom Restanym – Vila mystérií (1967/2007) či Agence Argillia Press (1977).
O Alexovi Mlynárčikovi je známe, že sa umelecky presadil aj v zahraničí (výstavy v Európe i Zámorí). Už v 60-tych rokoch 20. storočia mal Mlynárčik možnosť participovať na najvýznamnejších prehliadkach aktuálneho výtvarného umenia, najmä v Paríži. V rokoch 1967–72 realizoval viacero rozsiahlych projektov nielen na Slovensku ale hlavne v Paríži. Jeho tvorbe sa venovali mnohí významní európski teoretici ako okrem spomínaného Pierra Restanyho i Umbro Apollonio, Jindřich Chalupecký, Michel Ragon, Raoul – Jean Moulin či Henry Périer.

Michal Volčko

ART INVEST
 

Zavolajte nám
Zavolajte nám
+421 905 659 148
Napíšte nám
Navštívte nás
map
Alex Mlynárčik: Víťazný oblúk